Datamaskinen

Hvordan virker den?

Binærtall

Dere har sikkert hørt om at datamaskiner er 1'er og 0'er...

 

  • Men hva definerer en datamaskin?
  • Hva er dens funksjon?

Kort innføring

  • Kalles ogsÃ¥ for Totallsystem
  • 1 bit: 0 eller 1
  • 8 bits = 0000 0000 - 1111 1111 (256 ulike verdier)
  • 24/30 bits farge = standard for skjerm, 256 R,G,B.
  • b = bit, B = Byte
  • 8 bits = 1 byte
     
  • 1kB = 1000B,
    1GB = 1000kB,
    1TB = 1000GB

Er dette en datamaskin?

Er dette en datamaskin?

Er dette en datamaskin?

Er dette en datamaskin?

Er dette en datamaskin?

Hva er dette?

Hva med dette?

https://www.flickr.com/photos/ibm_research_zurich/50252942522

Komponenter: CPU

Sentral Prosesseringsenhet

Hva gjør en CPU?

En CPU er i bunn og grunn ikke smart,
den kan regne ut enkle mattestykker
(+ og -) og utføre enkel logikk.

 

  • Delt inn i kjerner / trÃ¥der, som utfører operasjonene, antall operasjoner mÃ¥les i Hz (operasjoner per sekund).
  • 1GHz = 1 000 000 000Hz.
  • 16 TrÃ¥der, 4GHz, =64 000 000 000 enkle mattestykker i sekundet

CPUens Ansvar

  • utføre kalkulasjoner
  • hvor spilleren skal stÃ¥
  • fysikksimulering
  • hvor mye liv har karakterene osv...
  • innholdet i programmene maskinen kjører
  • prosessere/behandle/
    lagre/lese data
  • delegere oppgaver til
    resten av datamaskinen

Human Resource Machine:

Spillet der du er CPUen, dere skal få prøve!

RAM

  • Random Access Memory
     
  • Korttidsminne
     
  • Lagring av det som er aktivt nÃ¥
     
  • Tett pÃ¥ prosessoren - de er gode venner!
     
  • I Human Resource Machine prater dere ofte med RAMen

MOBO (Hovedkort)

  • Der man kobler ting til
     
  • Busser som transporterer informasjon mellom komponentene, fra sentral prosesseringsenhet (sjefen)
     
  • Ekspansjonsspor (PCIe / M.2) for rask lagring, utvidelseskort (grafikkort), USB & nettverk. osv.

GPU (Grafikkort)

  • En egen datamaskin med eget RAM (faktisk)
     
  • Spesiallaget for Ã¥ utføre matematiske regnestykker egnet til tegning av grafikk raskere enn en tradisjonell CPU
     
  • Avlaster prosessoren ved Ã¥ tegne innhold som skal til skjermene

Og mye mer...

  • Strømforsyning (Effektivitet / bærekraft)
  • Lagringsmedier (HDD, SSD)
  • Periferi (Mus, tastatur, skjerm)
  • Nettverkskort
  • Lydkort
  • ASIC (Spesialbrukskort, crypto)

Hvordan kommuniserer komponentene?

  • MaskinsprÃ¥k (Assembly)
  • Super elementært - kan kun gjøre de enkleste ting!
  • Fra maskinsprÃ¥k er det utviklet programmeringssprÃ¥k (Windows = C, C++, C#. MacOS = Objective C, C)

Prøv dere som en CPU!